Behandling med vævsfiller på Klinik LookZ

En filler behandling sker via en injektionsbehandling, som sprøjtes ind i underhuden for at give mere fylde. Filler kan give dig fyldigere læber, forme kindben og hage, glatte små rynker, pandefurer og forme ansigtet der hvor du har et ønsket behov. En filler behandling er en generel hudforskønnende behandling, og kan være med til at give dig et friskere og yngre udseende. Filler er Hyaluronsyre hvilket er et naturligt stof der findes i din krop. Det nedbrydes naturligt og udskilles af kroppen. Derfor holder en filler behandling kun i ca. 6-12 måneder. Holder du din filler behandling regelmæssigt, holder det længere.

Det er vigtigt at du læser al information på denne side, inden filler behandling i ansigtet, for at forebygge eventuelle bivirkninger og komplikationer.

Hvorfor vælge vævsfiller mod ansigtsrynker?
Patientinformation omkring filler med hyaluronsyre

Før behandlingen:

Mindst to dagen forinden behandlingen skal du have været til en konsultation i klinikken, hvor der optages journal. Dette er et lovkrav fra Sundhedsstyrelsen.
  • Konsultationen er gratis og uforpligtende. Det er vigtigt at du har gjort dig overvejelser i forhold til hvad du gerne vil opnå med behandlingen, for at vi kan forventningsafstemme til forundersøgelsen.
  • Der vil blive taget et førbillede som arkiveres med din journal.
  • Til forundersøgelsen vil der blive spurgt til dine erfaringer med tidligere behandlinger, allergier, sygdomme og medicinforbrug. Der informeres om at det er uhensigtsmæssigt at anvende blodfortyndende præparater inden filler- behandling, da det øger risikoen for komplikationer. Undgå derfor magnyl-præparater samt NSAID-produkter som Ibumetin og Ipren, mindst to dage inden behandlingen.
  • Fiskeolie er også meget blodfortyndende og skal ligeledes pauseres 2 dage inden fillerbehandling.
  • Ingen overdreven alkoholindtagelse i dagene omkring behandlingen, samt undgå alkohol på behandlingsdagen.
  • Ved herpesudbrud i området må behandling udskydes. Du kan forebygge forkølelsesår ved at anvende præparater som Zovir i dagene op til behandling.

Filler injektionen foretages af samme plastikkirurgiske læge/sygeplejerske som du har talt med til forundersøgelsen.

• Vi sikrer enighed omkring behandlingsområderne, før vi pakker produkter ud til behandlingen.
  • Der afsprittes i to omgange, ved de områder der skal behandles.
  • Foundation og lignende makeup må gerne undlades på dagen, for at undgå infektion.
  • Hyaluronsyren indsprøjtes via en meget tynd kanyle, i de områder der er aftalt inden proceduren.
  • For at fordele filleren tilstrækkeligt, stikkes der flere steder. Du kan mærke stikket og måske kan det spænde lidt i området ved indførelsen af fylden.
  • Der anvendes ikke lokalbedøvende præparat.
  • Ansigtsfurer fra næse til mund (nasolabialfurer), bekymringsrynken mellem øjenbrynene (glabella) og furer fra mund og ned til hage (marrionetslinier), er ideelle at behandle med filler.
  • Små linjer omkring munden (rygerynker) kan også reduceres med filler.
  • Man kan se effekten med filler med det samme. Men det endelige resultat kan først vurderes efter 14 dage, da hyaluronsyre binder væske og der derved kan tilkomme mere fylde.
  • Tabt volume på kinder kan opbygges med filler.
  • Læber samt området omkring mund kan være ømtålelige at behandle, og man kan med fordel tage paracetamol 1 gram hjemmefra, eller smøre med Emlacreme ca. en time før behandling. Let blødning kan forekomme men kræver ingen plastre.
  • Der masseres flere gange på området for at udglatte filleren og for at undgå eventuelle ujævnheder.
    Proceduren varer ca. 30 minutter.

• Man kan ane let rødme og hævelse ved indstiksstederne efter proceduren.
  • Undgå at berøre det behandlede område i 3 timer efter behandlingen.
  • Undgå at massere det behandlede område før dagen efter behandlingen.
  • Undgå at bruge kosmetik, cremer og lignende på behandlingsdagen
  • Undgå ophedning af behandlingsområdet med solbadning, sport, eller varm mad og drikke på behandlingsdagen.
  • Undgå svømning
  • Undgå at tage NSAID, da det er blodfortyndende, og giver øget risiko for blå mærker. Paracetamol kan anvendes mod eventuelle hudsmerter.
  • Undgå alkohol på behandlingsdagen.
  • Det er tilladt at køre bil efter behandlingen.

Ved ujævnheder kan du, dagen efter, med fordel massere let på området, for at hjælpe filleren med at blive integreret i vævet. Det er forventeligt at man kan mærke filleren i underhuden i flere uger.

Der tilbydes kontrol på klinikken efter ca. 14 dage, for at vurdere om det ønskede resultat er opnået. Hvis der eventuelt er behov for yderligere filler aftales dette.

Bivirkninger / komplikationer

Selvom det er en meget enkel behandling til at reducere eller fjerne ansigtsfurer kan der optræde bivirkninger:

r

I forbindelse med indsprøjtningen vil der ofte ske en reaktion i vævene, som vil give hævelse, rødme og måske let ømhed i det behandlede område og nære omgivelser.

r

Der kan komme midlertidige blå mærker som hyppigst vil vise sig dagen efter og forsvinde igen efter 5-7 dage.

r

Infektion er yderst sjældent, men er en komplikation der kræver hurtig behandling.

r

Ved efterfølgende udbrud af forkølelsessår efter filler behandling i læbeområdet, anbefales opstart af behandling med Zovir hurtigst muligt